Problemen op Aplaza

Van Aplaza ontvingen wij het volgende bericht:

 

Op dit moment kunnen er problemen optreden in de bereikbaarheid van Aplaza waardoor er bij kantoren Time-out meldingen kunnen optreden. We hebben vastgesteld dat op de Aplaza-server de CPU de 100% bereikt. We hebben daarom onze hostingpartner gevraagd om extra CPU toe te voegen aan de Aplaza-server. Naar verwachting lost dit het issue van de time-out meldingen op.

 

Daarnaast blijkt er een issue te zijn met paspoorten die vanaf 1-8-2019 zijn uitgegeven door DigiDentity. Het kan zijn dat als gevolg daarvan de koppeling met Aplaza niet werkt dan wel dat de postbussen die met een paspoort worden opgehaald, a.s.r. Cockpit, NN, Aegon en de Connect-postbus, niet benaderd kunnen worden. We hebben daar nog geen uitsluitsel over, maar we verwachten dat dit problemen zal opleveren.

 

Digidenty meldt over het paspoort issue:

 

Op 27-08-2019 heeft Microsoft een release van haar trusted root program uitgebracht, die wordt gepushed met de Windows 10 patches. Bij een dergelijke release worden root certificaten toegevoegd of verwijderd uit de Microsoft truststore die door Windows wordt gebruikt (en daarmee ook Internet Explorer en Edge).

Op systemen met Windows 10, gebruik makend van de Trust Store, worden Digidentity certificaten uitgegeven voor 01-08-2019 vertrouwd. Certificaten uitgegeven na 01-08-2019 worden niet langer door Microsoft vertrouwd. Om dit probleem voor haar gebruikers op te lossen heeft Digidentity ervoor gekozen om uit te wijken naar de uitwijk CA van KPN. Dit is een tijdelijke maatregel en is van kracht tot en met 31-12-2019.

Voor de twee cases die we verwachten voor te gaan komen bij uw gebruikers hebben we hier te informatie bijgevoegd;

Gebruiker heeft Digitaal Paspoort opgehaald tussen 01-08-2019 en 4-9-2019 14:00 en certificaat werkt niet meer bij Solera Diensten of diensten van andere relying parties.

 
 

Oplossing: Neem contact op met helpdesk@digidentity.eu. De gebruiker zal een nieuw Digitaal Paspoort moeten ophalen.

De servicedesk is ingesteld op deze extra hulpvragen.

 

Gebruiker heeft Digitaal Paspoort opgehaald na 04-09-2019 14:00 en CA is Symantec/KPN en krijgt een foutmelding

 
 

Oplossing: Mogelijk moet de nieuwe Trust Chain worden opgenomen in de Trust Store van Windows. De nieuwe Trust Chain is op de volgende locatie te downloaden: TTP Services ABZ Nederland CA - G2 chain.

 

In alle andere gevallen of bij overige vragen neemt u contact op met helpdesk@digidentity.eu.

Tags: Aplaza


Recentere nieuwsartikelen